WALID RAAD: COTTON UNDER MY FEET

WALID RAAD: COTTON UNDER MY FEET

EVA EBERSBERGER / DANIELA ZYMAN

25,00 €
IVA incluido
Disponible en breve
Editorial:
EDITORIALES DIVERSAS 1
Año de edición:
2022
Materia
Arte
ISBN:
978-3-7533-0103-7
Páginas:
160
25,00 €
IVA incluido
Disponible en breve

In the closing decade of the twentieth century, a number of private collections were transferred to sovereign states to be housed in public museums, the institutions that anchor the modern state’s cultural and tourism infrastructure. A familiar story in so many ways and the starting point for Walid Raad’s expedition into the history of the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid. Among the wealth of objects displayed in the museum and deep in its archives, Raad encounters extremely strange stories, fictional documents and puzzling artifacts: A sixteenth century Persian carpet that is heavier than its weight; Paintings of clouds that irrupt on the backs of Old Master paintings; A large wooden structure known as the “Flat Corner with its Angel-Attractors;” Gold and silver medieval cups that attract one kind of arthropod and repulse all others; An American painter who painted two exact copies of every one of his 120 landscapes of swamps and marshes. Some of these stories reached Raad from this historical world, while others from a place called fiction, and yet others from the realm of undeath. He attributes their otherworldliness to the distorted expression of the braided historical, political, and economic forces unleashed on this world; and/or the conditions surrounding the private-to-public transfer of great wealth; and/or the storage, display, and trade of technologies created and deployed in the past two centuries in the cultural sphere (museums, fairs, auctions, festivals, catalogs, and so on). Essentially, Raad assumes that the artifacts’ strangeness must be the manifestation of political, economic, ideological, scientific, cultural, and social happenings in this world.

Brought to life in a slippery narrative marathon—a performance whose lavishly illustrated script is the core of this book—Raad entices readers to follow him into the tunnels of conjuncture he constructed. While reflecting on the potential legacy of the Thyssen-Bornemisza collections and their relation to the history of Western and non-Western art, Raad formulates a daring proposition with wide-ranging consequences: The urgent task to create just and transformative cultural institutions also rests on the ability of artists to reformulate the imaginative, metaphysical, and fictional horizons of world-making.

Published on the occasion of the eponymous exhibition, the fully illustrated 174-page publication Walid Raad: Cotton Under My Feet includes Walid Raad’s complete performance script, provided with a rich selection of archival images and supplemented by an extensive research bibliography. Essays by the exhibition curator Daniela Zyman and art historian Eva Ebersberger unpack Raad’s ritual of encounters that intermediates between history, its actualization, and the fictional. Writer and thinker Jalal Toufic elaborates on the labyrinth and the undeath realm, central concepts of Raad’s project. With introductions by TBA21 chairwoman Francesca Thyssen-Bornemisza and Guillermo Solana, artistic director of the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza. Published and distributed by Verlag der Buchhandlung Walther König.

Artículos relacionados

  • ISABEL QUINTANILLA
    DE COS MARTÍN, LETICIA
    Exposición en el Museo Nacional Thyssen-Bornemisza del 27 de febrero al 2 de junio de 2024. Isabel Quintanilla no había recibido hasta ahora el reconocimiento que merece como una de las grandes figuras de la pintura española de la segunda mitad del siglo XX. Desde la década de 1970, su obra se expuso con frecuencia en diversas ciudades de Alemania y fue adquirida por museos y c...
    Disponible en la librería

    39,00 €

  • ISABEL QUINTANILLA
    DE COS MARTÍN, LETICIA
    Exposición en el Museo Nacional Thyssen-Bornemisza del 27 de febrero al 2 de junio de 2024. Isabel Quintanilla no había recibido hasta ahora el reconocimiento que merece como una de las grandes figuras de la pintura española de la segunda mitad del siglo XX. Desde la década de 1970, su obra se expuso con frecuencia en diversas ciudades de Alemania y fue adquirida por museos y c...
    Disponible en la librería

    35,00 €

  • ATLAS MUNDIAL DEL STREET ART
    MACDOWALL, LACHLAN / SCHACTER, RAFAEL
    * Este histórico estudio del street art internacional se sitúa en el punto en el que confluyen el arte y el atlas. * Organizado por continentes y ciudades (desde Nueva York, Los Ángeles y Montreal, en Angloamérica, pasando por Ciudad de México y Buenos Aires, en Iberoamérica, hasta Londres, Berlín y Madrid, en Europa, así como Sídney y Tokio, en el Pacífico), se presentan los p...
    Disponible en la librería

    42,00 €

  • PATRIMONIO, PARTICIPACIÓN CIUDADANA Y EDUCACIÓN
    FONTAL MERILLAS, OLAIA / MIRA RICO, JUAN ANTONIO
    Desde su nacimiento en el año 1965, la participación ha sido uno de los pilares básicos del Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (Icomos, por sus siglas en inglés), ya sea desde el punto de vista interno (entre profesionales o colaborando en el funcionamiento de la organización) y desde el punto de vista externo con gobiernos, administraciones, sociedad civil, otras aso...
    Disponible en la librería

    18,00 €

  • CUANDO TAMBIEN LAS MUJERES SE PUSIERON A PINTAR
    BANTI, ANNA
    «No creo que sea fácil establecer cuándo empezaron las mujeres a pintar: también el caso, muy marginal, de una monja miniaturista es una pura hipótesis. El Trecento florentino, si a alguien se le pasase por la cabeza, la rechazaría como sugestión diabólica. Si acaso, tal vez cargado de prole femenina, a algún pintor se le ocurrió hacerse moler las pinturas por una hijita suya. ...
    Disponible en la librería

    19,50 €

  • EL ACTO DE CREACIÓN EN EL CINE
    BERGALA, ALAIN
    La colección IMPRENTA DINÁMICA, puesta en circulación por ECAM (Escuela de Cinematografía y del Audiovisual de la Comunidad de Madrid) y DAMA (Derechos de Autor y Medios Audiovisuales), ofrece con este nuevo volúmen una de las obras más originales entre cuantas existen en el campo de los estudios sobre el cine. Su autor, Alain Bergala, se propone abordar los enigmas más ...
    Disponible en la librería

    23,00 €